SVĚT NA©Í ZEMĚ
Moravskoslezský kraj je regionem šesti oblastí: Bruntál, Opava, Ostrava, Karviná, Nový Jičín a Frýdek-Místek.
Moravskoslezský kraj - základní charakteristika.
Rozloha - 5 445 km2.
Počet obyvatel - 1 255 910.
Hustota osídlení 230,7 osob/km2.
Správní centrum - Město Ostrava - 312 254 obyvatel.
Údaje platné od 1. 1. 2005, kdy dle zákona č. 387/2004 o změnách hranic krajů se mění vymezení území Moravskoslezského kraje a Olomouckého kraje takto: území obcí Huzová, Norberčany a Moravský Beroun přecházejí k 1. 1. 2005 z území Moravskoslezského kraje o území Olomouckého kraje.
Moravskoslezský kraj - administrativní členění.
299 obcí v rámci kraje, včetně 38 měst, zahrnujících:
16 měst s počtem obyvatel vyšším než 10 000.
5 měst s počtem obyvatel vyšším než 60 000.
Počet obyvatel:
Ostrava 313 088
Havířov 84 914
Karviná 63 677
Opava 60 252
Frýdek-Místek 60 290
MSK má 22 nových administrativní center - obcí s rozšířenou působností.
Moravskoslezský kraj - přírodní a geografické podmínky.
Krajina.
- Geografická rozmanitost.
- Masiv Hrubého Jeseníku na západě (zahrnuje nejvyšší vrchol kraje - Praděd, 1492 m) - lesy, turistika.
- Masiv pohoří Beskyd na jihovýchodě - lesy, turistika.
- Výběžek Nízkého Jeseníku v západní části - zemědělství, turistika.
- Opavsko-Ostravská pánev (včetně nejnižšího bodu kraje - v místě, kde řeka Odra opouští území ČR, 198 m) - zemědělství, průmysl, největší města, nejvyšší hustota obyvatelstva.
- Moravská brána - tradiční dopravní spojení s ostatním územím České republiky.
- Harmonická krajina v údolí řeky Odry - řeka, lužní lesy, rybníky, mokřady, rybaření, turistika.
- Úmoří Baltského moře (největší řeka Odra s přítoky Opavou, Ostravicí a Olší) malé části na jihu kraje pak náleží k úmoří Černého moře.
Chráněné krajinné oblasti
3 chráněné krajinné oblasti (CHKO):
- Beskydy (pohoří Beskydy, 116 000 ha, největší v ČR).
- Jeseníky (Hrubý Jeseník, 74 000 ha).
- Poodří (Údolí řeky Odry, lužní lesy, mokřady, rybníky, 8150 ha).
Dopravní infrastruktura
Moravskoslezský kraj leží na historické dopravní spojnici mezi severem a jihem, mezi Baltským mořem a Středozemním mořem.
Součást VI. evropského multimodálního koridoru.
Moravskoslezský kraj - hospodářství.
Dlouhá průmyslová tradice
Kořeny průmyslu sahající hluboko do historie:
1763 - počátek hornictví v Ostravě.
1828 - založení první huti ve Vítkovicích (dnes součást města Ostravy) - Rudolfova huť, později Vítkovické železárny.
1839 - založení železáren v Třinci.
1847 - nová železniční trať, tak zvaná Severní Ferdinandova železnice spojující Ostravu s Vídní a Krakovem.
Druhá polovina 19. století - dynamický rozvoj průmyslu v okolí Ostravy - hornictví, kovodělnictví, hutnictví, strojírenství.
přelom 19. a 20. století - město Ostrava se stává průmyslovým centrem Rakousko-Uherské monarchie.
Nárůst populace, velká migrace obyvatelstva z Moravy, Maďarska a Polska.
Po roce 1945 - velký rozvoj průmyslu v celé oblasti severní Moravy a Slezska, včetně otevření Nové huti v Ostravě v roce 1951.
Období let 1950-1980 - období enormního růstu populace (usazují se zde dělníci z celého Československa) a výstavby.
Po roce 1989 - restrukturalizace a revitalizace průmyslu, uzavírání dolů, příliv domácích i zahraničních investic, zlepšení životního prostředí díky mnoha ekologickým zásahům v továrnách a podnicích.
Nejvýznamnější společnosti
- Vítkovice, a. s.
Ocelářský průmysl, těžké strojírenství.
- ISPAT NOVÁ HUŤ a. s.
Ocelářský průmysl.
- OKD, a. s.
Těžba uhlí, výroba koksu.
- Třinecké železárny, a. s.
Hutnictví.
- Severomoravská energetika, a. s.
Nákup, výroba, distribuce a prodej elektřiny.
- Autopal, s. r. o. (VISTEON Group)
Vývoj a výroba automobilových dílů.
- Tatra, a. s.
Automobilový průmysl.
- Siemens elektromotory s. r. o.
Elektrotechnické strojírenství.
Článek v rámci spolupráce poskytla Základní škola v Třebívlicích: zstrebivlice.blog.cz
|